download mega-arrow-down facebook twitter linkedin youtube onderhoud renovatie verbouw
English |

Blog: Een bedrijfspand onderhouden: regelmatig onderhoud of wachten op schade?

17.09.19

Als eigenaar van een bedrijfspand kun je twee dingen doen:

  1. Wachten tot er ergens problemen ontstaan en dan ingrijpen.
  2. Je pand regelmatig onderhouden.

Optie 1 lijkt op het eerste gezicht misschien nog niet zo slecht. Waarom zou je iets aan je pand gaan doen als er geen problemen zijn? Onderhoud kost tenslotte geld. Maar wat als er écht calamiteiten ontstaan? Als het water langs de ramen loopt (en niet alleen aan de buitenkant) of de brandweer komt vertellen dat je vluchtdeuren niet deugen. Dan kost het vaak meer geld dan je tot op dat moment had uitgespaard.

Daarom adviseren wij tijdig onderhoud. Dat heeft namelijk drie grote voordelen:

  • Preventief onderhoud kun je inplannen. Het zorgt over het algemeen niet voor overlast, meestal kan het bedrijfsproces gewoon ongestoord doorgaan. In tegenstelling tot schade door achterstallig onderhoud. Dan moet er vaak op stel en sprong van alles geregeld worden. Om nog maar niet te spreken over de kosten van bijvoorbeeld waterschade of in ernstige gevallen zelfs het stil leggen van de bedrijfsvoering.
  • Een goed onderhouden pand oogt nieuwer en verzorgder. En voor veel bedrijven is het pand toch hét visitekaartje.
  • Door je bedrijfspand in goede conditie te houden, verleng je de economische levensduur en behoudt het pand zijn waarde.

Houd de kosten overzichtelijk

Natuurlijk begrijpen we dat er soms geen keuze is. Tijdens de crisis zagen ook wij dat ondernemers bezuinigden op het onderhoud. Maar als er weer financiële ruimte komt, is het verstandig om weer kritisch naar het onderhoud te kijken. Om de onderhoudskosten overzichtelijk te houden, sluiten daarom veel van onze opdrachtgevers een onderhoudsabonnement af. Met zo’n abonnement bent u ervan verzekerd dat uw bedrijfspand jaar na jaar deskundig wordt onderhouden en geïnspecteerd door deskundigen.

Hoe werkt een onderhoudsabonnement?

Een onderhoudsabonnement is altijd maatwerk. Elk gebouw is immers anders en heeft ander onderhoud nodig. Daarom kijken we eerst hoe de conditie van het pand is en wat er nodig is om het in goede conditie te houden. Is er sprake van achterstallig onderhoud, dan moet dat uiteraard eerst aangepakt worden. Op basis van het pand en de wensen van de opdrachtgever stellen we vervolgens een onderhoudsabonnement op. En het onderhoud? Dat voeren we uit alsof het pand van onszelf is!

Benieuwd of een onderhoudsabonnement ook voor uw bedrijfspand een geschikte oplossing is? Neem dan gerust contact met ons op. We komen graag een keer bij u langs!

Pieter van Vught
Directeur ServicebouwPlus

Groepsonderneming van Janssen de Jong